Akrobatinis skrydis – ekstremali pramoga

Akrobatinis skrydis – ekstremali pramoga

Dažniausiai stebėti akrobatinius triukus esame pratę ant tvirtesnio pagrindo nei dangus. Bet tikrai ne kartą esame žiūrėję į danguje sklandantį nedidelį orlaivį, kuris atlieka sudėtingiausius manevrus. Toks orlaivis gali daryti kilpas, suktis arba staigiai nerti žemyn ir lygiai taip pat staigiai pakilti į viršų ir visa tai – akrobatinis skrydis. Pati akrobatika apibrėžiama kaip skrydžio manevrų praktika, apimanti orlaivio pozicijas, kurios nėra pasirenkamos naudoti įprastam skrydžiui. Taip raižyti dangų pasirenkama dėl aktyvių pramogų arba sporto.

akrobatinis-skraidymas

Akrobatinis skrydis

Akrobatinis skrydis egzistuoja labai ilgą laiką, galima sakyti nuo tada, kada atsirado pati aviacija. Tiesa, aviacijos aušros pradžioje pilotai dažnai savo orlaivius naudojo pramogai – linksminti žiūrovus, o dramatiški manevrai buvo atliekami, kad nustebintų susirinkusią publiką. Dešimtajame dešimtmetyje pilotai kaskadininkai neretai žavinčius manevrus atlikdavo grupėmis, o toks pasirodymas vadinamas cirku. Tai tuo metu buvo vienas iš būdų supažindinti visuomenę su pačia aviacija.

Kitas klausimas, į kurį reikia atsakyti yra, ar akrobatinis skraidymas atliekamas su bet kuriuo orlaiviu? Tikrai ne. To priežastis – ne visi orlaiviai yra taip sukurti, kurie galėtų manevruoti ir nėra tokie saugūs atlikti tokius drąstiškus veiksmus ore. Tiesa, yra tokių orlaivių, kurie gali skraidinti keleivius ir skraidyti įprastai bei taip pat gali saugiai atlikti pagrindinius akrobatinius manevrus. Tačiau akrobatinis skrydis geriausiai atliekamas naudojant specializuotą akrobatinį orlaivį. Vienas tokių yra „Pitts Special“. Pastarieji puikiai atlieka akrobatinius skrydžius ir dažnai naudojami varžybose.

Akrobatinis skraidymas

Šiandieną akrobatinis skraidymas dažniausiai yra pasirenkamas kaip pramoga ar sportas. Bet tai ne vienintelė priežastis dėl ko egzistuoja tokio tipo skraidymai.

Akrobatinis skraidymas ypač naudingas sklandymo meno mokymuisi bet kuriam pilotui. Na, o akrobatiniai manevrai sutinkami net ir karo pilotų mokymuose kaip priemonė skraidymo įgūdžiams lavinti. Norint pasitikrinti savo akrobatinio skraidymo įgūdžius, visada galima dalyvauti akrobatinio skraidymo varžybose. O jeigu dar nedrąsu patiems sėsti už piloto vairo ir norisi stebėti iš šalies, galite išbandyti akrobatines demonstracijas.

Taigi, jei norite išbandyti akrobatiką, galite užsiregistruoti įvadiniam akrobatiniam skrydžiui. Tą padarysite užsiregistravus skraidymo mokyklose, kurios būtent ir specializuojasi akrobatikos srityje. Tokiose mokyklose jums mielai bus surengtas turas, po kurio galutinai įsitikinsite, ar akrobatinis skraidymas yra skirtas jums, ar ne. Atkreipiame dėmesį, kad jei esate linkę sirgti oro liga, tuomet apsivertimas aukštyn kojomis danguje, tikriausiai, gali netikti, bet jei ryžto turite žymiai daugiau – greičiausiai po gano trumpo laiko pykinimas liks kaip baisus ir greitai pamirštas sapnas.

Akrobatinis skraidymas. Nuo ko pradėti?

Jei kada nors savo gyvenime nuspręsite visgi išbandyti ir rimtai mokytis akrobatinio skraidymo meno, pirmiausiai tam turite gauti tam tikrą specialų leidimą. Negalima to daryti tiesiog įsigijus šiam tikslui tinkantį orlaivį. Ne ne ne, niekada to nedarykite taip. Viskas turi savo taisykles, tad jų reikia ir laikytis, kad išvengtumėte rimtų nemalonumų. Taip pat, jokiais būdais nerekomenduojama mėginti akrobatinius manevrus vieniems – tą turite atlikti, iki kol būsite patyręs tokio tipo sklandyme, su instruktoriumi.

Jau išsiaiškinome, kad yra ne viena skrydžių mokyklų, kurios gali jus išmokyti atlikti akrobatinius manevrus. Ir tai neužtrunka amžinybės. Kaip pačios mokyklos teigia, tam tereikia kelių dienų ar vienos savaitės kurso. Žinoma, daug kas priklauso ir nuo pačio piloto sugebėjimų, tad šis laikotarpis gali būti ir trumpesnis, ir ilgesnis. Ir, žinoma, nuo to, kaip rimtai jūs ketinate tuo užsiimti.

Yra ir tokių vietų, kuriose galėsite atlikti labai trumpą (tik kelių valandų) kursą. Per šias kelias valandas išmoksite tokių dalykų kaip sukimosi ratu, erelio ritinėliai bei kilpos. Neretai tokius kelių valandų papildomus mokymus pasirenka ir privatūs pilotai. Prieš galutinai nusprendžiant užsiimti tokia veikla, patartina pasidomėti ir kainomis, nes kaip žinia, akrobatinio sklandymo treniruotės gali „lengvai“ papurtyti jūsų kišenę.

oro-pramogos

Akrobatinis skrydis. Manevrai

Ir kokie yra tie taip daugelį viliojantys akrobatiniai triukai? Tiesą sakant, visa akrobatika ore susideda iš penkių pagrindinių manevrų: linijų, kilpų, ritinių, sukimosi ir plaktuko galvutės. Didžioji dalis akrobatinio skraidymo figūrų ir yra šių penkių manevrų tarpusavio deriniai.

Kilpa atliekama tada, kai orlaivio lėktuvas patraukia lėktuvą aukštyn į vertikalią padėtį, tada tęsiasi tol, kol grįžta atgal ta pačia kryptimi. Tai tarsi apsisukimas 360 laipsnių kampu. Skirtumas tik tas, kad jis yra vertikalioje plokštumoje, o ne horizontalioje. Pilotas apsivers kilpos viršuje.

Ritinys įvyksta tuomet, kai sukamasis plokštuma aplink savo sukimosi ašį, naudojant eleronus. Tai padaroma 360 laipsnių žingsniais: keturi trumpi 90 laipsnių pasukimai ir orlaivis grįš į savo vertikalią padėtį.

Vienas sudėtingiausių laikomu akrobatiniu manevru yra sukimasis. Jis apima tyčinį sparno sustabdymą. Dėl šios priežasties lėktuvas leidžiasi žemyn ir sukasi spirale aplink savo posūkio ašį vadinamu kamščiatraukio judesiu.

Plaktuko galvutė kitaip dar vadinama stabdymo posūkiu. Šis manevras atliekamas traukiant orlaivį aukštyn, kol jis bus nukreiptas tiesiai į viršų, tada tęsiant tol, kol oro greitis nukrenta iki tam tikro kritinio taško. Po to pilotas vairu pasuka orlaivį aplink savo posūkio ašį, kol jis pasisuka 180 laipsnių kampu ir yra nukreiptas tiesiai žemyn, į tą pusę, iš kurios atskrido. Lėktuvas įgauna greitį, o pilotas grįžta į horizontalią skrydžio padėtį, bet skrieja jau priešinga kryptimi, nuo kurios manevras prasidėjo.

Reikia nepamiršti, kad tai ne vienintelės akrobatinės figūros, kurias galima atlikti ore. Plačiau aptarėme tik šias, nes jos yra pagrindinės ir pasitelkiamos visoms kitoms figūroms atlikti tokioms kaip chandelė, kubietiškas aštuonetas, immelmanas.

oro-triukai

Keletas įdomių faktų apie akrobatinį skraidymą

  • 1909-siais metais įvyko pirmasis organizuotas tarptautinis skraidymo susitikimas Reimse, Prancūzijoje. Šis renginys buvo pavadintas „Didžioji aviacijos savaitė“, į kurią atvyko daugiau nei 200 000 žiūrovų. Čia buvo surengtos kelios atstumo, greičio ir aukščio varžybos. Renginyje dalyvavo ir garsusis pilotas Louisa Blériot.
  • JAV ir Kanadoje kasmet vyksta vidutiniškai 325-350 aviacijos šou, praneša Tarptautinė oro parodų taryba.
  • EEA „AirVenture“ Oshkosh – didžiausias aviacijos šou renginys pasaulyje. Kasmet jis pritraukia daugiau nei pusę milijono žiūrovų. Šiandieną „AirVenture“ ypač populiari, nes rengia naktinius pasirodymus ore, kuriuose dalyvauja geriausi pasaulio akrobatinio skraidymo pilotai.
  • Akrobatinio skrydžio metu piloto kūnas yra veikiamas didelės jėgos, todėl ne kiekvienas norintysis gali taip pilotuoti lėktuvą, nes netinkamai pasielgus – galima prarasti sąmonę. Kad šis kelias būtų lengvesnis, pilotai-akrobatai privalo laikytis griežtos kūno ir rengybos rutinos. Ši rutina apima jėgos treniruotes, aerobinius ir anaerobinius pratimus.
  • Tarptautinės aviacijos šou tarybos duomenimis, kiekvienais metais į aviacijos rengiamą šou susirenka nuo 10 iki 12 milijonų amerikiečių.

Prieš pasiryždami būti vienu iš daugeliu oro akrobatikos pilotu, gerai pasvarstykite apie prieš tai aptartus šio meno nematomas puses. Nors akrobatinis skraidymas iš šalies atrodo kažkas „wow“, bet tai daug rimčiau nei galite įsivaizduoti. Na, o jei visgi tikrai esate šiek tiek adrenalino perteklių turintis asmuo ir jus tai „veža“ – palinkėsime tinkamai tam pasiruošti ir stebinti tokio skraidymo fanatikus ne vienerius metus.