Svarstydami, ką galėtumėte nuveikti karštą vasaros dieną, neretai susimąstote apie vandens pramogas. Pastarosios gali būti labai įvairios, tačiau viena įdomiausių ir labiausiai kvapą gniaužiančių – pasiplaukiojimas vandens motociklu. Nors vandens motociklai iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti kaip ypač ekstremalus laisvalaikio praleidimas, tačiau neapsigaukite, tai saugus ir naujus potyrius, jūsų dar neįgyvendintų patirčių sąraše, suteikianti pramoga.
Vandens motociklų istorija
1965-ieji metai yra data, kuri siejama su vandens motociklų istorijos pradžia. Šiais metais amerikietis Claytonas Jakobsas, kuris buvo motokroso lenktynininkas, sukūrė pirmąjį vandens motociklo prototipą. Amerikietis jame įtaisė vandens turbiną ir vidaus degimo variklį aliuminiame korpuse. Verta pastebėti, kad pirmųjų vandens transporto priemonių atsiradimą galima sieti ir su Europa. Yra teigiama, jog pastaroji dešimtmečiu ankščiau taip pat gamino vandens transporto priemones, tačiau jos labiau priminė asmeninį laivą nei vandens motociklą, nors ir buvo vadinamos vandens motociklais.
„Amanda“ – pirmoji vandens transporto priemonė
Žvilgsniui nukrypus į 1955-uosius metus, juose rasime informacijos apie dar vieną vandens transporto priemonę, kuriai buvo suteiktas moters vardas „Amanda“. Tai Britanijos kompanijos „Vincent“ kūrinys. Nors pačios kompanijos pagrindinis gamybos produktas buvo įprasti motociklai, tačiau tai nesustabdė kompanijos sukurti vieno ankščiausiai pasaulyje pasirodžiusių vandens transporto priemonių. Įdomu tai, kad ši konstrukcija nėra klasifikuojama kaip vandens motociklas. Nors „Amanda“ ir turėjo 200 cm3 vidaus degimo variklį, kuris buvo įtaisytas korpuse, tačiau neturėjo vandens turbinos. Be šios dalies tokio tipo transporto priemones priimta vadinti vandens skuteriais.
„Amandos“ žlugimas
Nekreipiant dėmesio į tai, jog „Amanda“ nebuvo pirmasis vandens motociklas pasaulyje, šio kūrinio gamyba ir pardavimai vyko sėkmingai. Pažymėtina, kad net į kelias pasaulio šalis tokias kaip Naujoji Zelandija, Amerika, Europa, Australija iškeliavo apie du tūkstančiai šios vandens tarnsporto priemonių. „Amandos“ egzistavimo laikas rinkoje baigėsi po vieno iš „Vincent“ kompanijos darbuotojo mirties pareikalavusio bandymo, kuris vykdant baigiamąjį plaukimą nuskendo. Kaip ir buvo tikėtasi, po šio nelaimingo atsitikimo, šios vandens transporto priemonės prekyba sumažėjo, mėgautis vandens pramoga naudojantis šia priemone tapo nebesaugu. Būtent dėl šios priežasties „Amandos“ gamyba buvo visiškai sustabdyta.
Pirmieji vandens motociklai
Minėtasis amerikietis Claytonas Jakobsas įdomus tuo, jog jis ir pats domėjosi panašiomis vandens transporto priemonėmis tokiomis kaip „Amanda“. Nors jo pagrindinis darbas buvo dirbti banke, tačiau savo didžiąją laisvo laiko dalį leido domėdamasis motokroso sportu. Jis tiesiog degė noru ant žemės įgautą patirtį panaudoti ir ant vandens. Dėl šios priežasties 1960-aisiais jis išėjo iš darbo ir ėmėsi konstruoti pirmąjį vandens motociklą. Ant šio motociklo nebuvo galima sėdėti, o tik stovėti, buvo padarytas iš aliuminio korpuso, dvitakčiu varikliu, turėjo vandens turbiną. Jo pirmasis darbo vaisius dienos šviesą išvydo 1965-aisiais metais.
Kurdamas antrąjį vandens motociklo prototipą, Jakobsas pasinaudojo „Bombardier“ kompanijos pasiūlymu – panaudoti jų kompanijoje naudojamą „Rotax 320“ variklį. „Bombardier“, kuri susidomėjo amerikiečio entuziazmu, kuriant vandens motociklus, garsėjo sniego motociklų tokių kaip „Ski-Doo“ gaminimu. Nors priimdamas šį pasiūlymą Jakobas susidūrė su vietos trūkumo ir aušinimo problemomis, tačiau tai jo nesustabdė nuo jo tikslų ir 1968-aisiais metais pasaulis išvydo dar vieną jo kūrinį – vandens motociklo prototipą, su kuriuo skorsti vandenį buvo galima sėdint. Šis vandens motociklo prototipas buvo užpatentuotas.
Jakobso ir „Bombardier“ bendradarbiavimas
Po sėkmingai įvykusio antrojo vandens motociklo gamybos, Claytonas Jakobsas ir sniego motociklus gaminanti kompanija „Bombardier“ pasirašė sutartį, kuri apibrėžė ketverių metų tarpusavio bendradarbiavimą. Šis bendradarbiavimas leido minėtai kompanijai gaminti vandens motociklus pagal Jacobso patentą. Nieko nelaukiant, dar tais pačiais metais (1968-aisiais), buvo pagamintas pirmasis gamyklinis vandens motociklas. Šis motociklas buvo pavadintas „Sea-Doo 320“. Jis turėjo 318 cm3 oru aušinamą variklį ir pasiekdavo 40–80 km/h greitį. Reikia paminėti, jog šio vandens motociklo pardavimai nebuvo tokie sėkmingi kaip tikėtasi.
Pagrindinė šios nesėkmės priežastis – nuolatiniai mechaniniai gedimai ir netinkami jų techniniai sprendimai, kurie prekybai leido vystytis tik du metus po sutarties pasirašymo. Siekdama, kuo greičiau ir tiksliau išspręsti visus kylančius mechaninius gedimus, kompanija į pagalbą pasitelkė galingesnį „Rotax 370“ variklį taip sukurdami visiškai naują vandens motociklą, kuris, deja, bet niekada ir nepasirodė rinkoje, nes pasibaigė kompanijos „Bombardier“ teisės į Claytono Jakobso vandens motociklo patentą.
„Kawasaki“ – rimtesnis pasiplaukiojimas vandens motociklu
Sniego motociklų gamintoja „Bombardier“ – ne vienintelė kompanija, norėjusi ir siekusi bendradarbiauti su Claytonu Jakobu. Neilgai trukus, po pasibaigusios sutarties su „Bombardier“, amerikiečiui Claytonui teko svarstyti, ar priimti japonų kompanijos „Kawasaki“ pasiūlymą dirbti drauge. Turėdamas didžiulės patirties vandens motociklų gamyboje, Jacobas priėmė pasiūlymą ir iš viso suspėjo sukurti šešis motociklų prototipus. Visi jie buvo itin kruopščiai testuojami ir 1973-iasiais metais buvo pristatyi du pirmieji vandens motociklai, ant kurių buvo galima plaukti stovint. Tai buvo bene pirmasis toks rimtas pasiplaukiojimas vandens motociklu.
Būtent šie vandens motociklai ir pradėjo „Jet Ski“ stovimų vandens motociklų seriją: WSAA ir WSAB. Vandens motociklai WSAA pasižymėjo plokščiu dugnu, o WSAB – V formos dugnu. Tai vandens motociklai – perversmai: jie unikalūs dėl savo išskirtinio dizaino, galimybe pačiam nusistatyti vairo aukštį, lengvu valdymu. Jų korpusas buvo pagamintas iš anglies pluošto, o nukritus vairuotojui – vandens motociklas neužgesdavo. Dirbdamas žemomis apsukomis – sukdavosi ratu, kad jį valdančiam asmeniui būtų lengviau sugriebti. Sėkmingi minėtų vandens motociklų pardavimai turėjo įtakos tolesniai gamybai. Dėl šios priežasties „Kawasaki“ nusprendė ir toliau tęsti būtent jų gamybą ir po trijų metų kompanija ėmėsi masinės naujo stovimo vandens motociklo „Jet-Ski JS400“ gamybos. Kaip ir pirmoji linija, taip ir ši susilaukė itin didelės sėkmės ir iki 1986-ųjų metų japonų kompanija „Kawasaki“ buvo vienintelė kompanija, gaminusi vandens motociklus. Ši veikla baigėsi, kai Claytonas Jakobsas pasirašė sutartį su kita žymia kompanija – „Yamaha“.
Plaukimas vandens motociklu Lietuvoje
Svarstote, kur galite patirti neišdildomų įspūdžių su galingais sportiniais vandens motociklais? Daugiau nebesvarstykite, o tiesiog išsirinkite Jums labiausiai patikusią vietą iš sąrašo žemiau ir nieko nelaukę keliaukite mėgautis vandens motociklų teikiamais malonumais.
Kauno HE tvenkinyje leidžiama plaukioti nuo birželio 21 d. iki pat plaukiojimo sezono pabaigos ir tik nuo Kauno marių prieplaukos iki Samylių įlankos pradžios ne arčiau kaip 200 m nuo kranto.
Nuo gegužės 1 d. iki rugsėjo 30 d. galima plaukioti Baltijos jūros pakrantės vandenyse, Baltijos jūros valstybiniame talasologiniame draustinyje Palangos miesto ribose 1000 m atstumu nuo pakrantės. Plaukimas vandens motociklu griežtai draudžiamas Pajūrio regioniniame parke, Kuršių nerijos nacionaliniame parke, Baltijos jūros biosferos poligone.
Elektrėnų tvenkinyje plaukimas vandens motociklu leidžiamas nuo birželio 21 d. iki plaukiojimo sezono pabaigos.
Drūkšių ežere (Zarasų r.) ši pramoga leidžiama nuo birželio 21 d. iki plaukiojimo sezono pabaigos ne arčiau kaip 200 m atstumu nuo kranto šiaurinėje ežero dalyje.
Molėtų rajone esančiame Galuono ežere pasiplaukiojimas vandens motociklu galimas taip pat nuo birželio 21 d. iki plaukiojimo sezono pabaigos.
Verta paminėti, kad paspaudus ant šių nuorodų žemiau – taip pat rasite vietas, kuriuose galite pasimėgauti plaukimu vandens motociklu: Dovanų sala, Be irklų, Gera dovana.